Kun
katsoo peräpeiliin, liikunnan megatrendeiksi kasvoivat juoksu ja zumba. Mitä
niiden jälkeen? Mitä seuraavaksi?
Liikunnasta
tulee virtuaalista. Liikunta puskee kaikkien digitaalisten välineiden ja
kanavien kautta jokaisen kuluttajan kotiin, työpaikalle ja taskuun. Halusit
liikkua tai et, sinusta tulee virtuaaliliikunnan orja tai syntipukki, joka ei
toteuta annettuja liikuntakäskyjä. Vauhtia muutokseen Suomessa tulevat antamaan
isot kaupan keskusliikkeet.
Liikunnan
virtualisoituminen on jo pitkällä. Pelikonsoleiden olemassaolon oikeutus
monessa kotitaloudessa perustuu siihen, että ne sisältävät pelejä, jotka
aiheuttavat fyysistä aktiivisuutta pelaajalle.
Kännykän
kylkiäisenä on pelejä ja ohjelmistoja, jotka motivoivat liikuntaan tai antavat
liikunnallista viihdettä vapaa-aikaan. Kuntosalilla sinulla on mahdollisuus
osallistua virtuaaliohjaajan pakarajumppaan. Ohjaajan valitset luonnollisesti
itse laajasta hahmovalikoimasta. Ensimmäiset sovellukset on olemassa myös
robottien ohjaamista liikuntatuokioista.
Askelmittarin
keräämä aktiivisuus siirtyy karttapohjaan ja voit seurata, miten liikut
Välimeren rantaviivalla ja ihailla samalla maisemia. Sykemittarin tiedot
jaetaan treenikavereiden kanssa webbipalvelussa. Facebookissa ihmettelet, miten
kaverit ehtivät pyöräilemään tai salille joka päivä. Aamulla näet työpaikan
virtuaaliakvaarioissa maha pystyssä kelluvan kalan. Se on sinun nimikkokalasi,
joka viestittää olemuksellaan siitä, että olet liikkunut oman hyvinvointisi
näkökulmasta riittämättömästi ja kalasi on kuollut, kuten pian sinäkin, jos et
liiku tai muuta elämäntapatottumuksiasi.
Keskusliikkeet ottavat osansa
Olen
ihmetellyt pitkään, missä liikuntabisneksestä ovat isot keskusliikkeet.
Ennustan, että kaksi isoa kaupan keskusliikettä tulevat jakamaan siivun
markkinoista lähitulevaisuudessa ja isolla ryminällä. Isoilla keskusliikkeillä
on kassa kunnossa vallata iso osa kasvavista markkinoista.
Käsittääkseni
ensimmäisiä kokeiluja ja pilotteja on ollut jo. Keskusliikkeet myyvät jo liikuntavälineitä ja –varusteita. Miksipä
eivät tuottaisi ja myisi hyvinvointi- tai liikuntapalveluja, myös
virtuaaliliikuntaan. Samalla kun teet viikonloppuostoksia hypermarketista,
ostat myös seuraavan viikon liikuntakerrat.
Toisaalta
kauppaketjujen mukaan tuleminen on jopa aavistuksen pelottava ajatus.
Höylätessäsi vihreää tai pallokorttia kassalla sanoo näennäisesti
ystävällishenkinen kassavirkailija: ”Näitä oluita ja grillimakkaroita ei sitten
tänään saakaan mukaan, sillä kahden
viime viikon liikuntamäärät ovat liian matalia. Seuraava ostomahdollisuus on,
kun olet liikkunut 5000 kalorin edestä.” Siinä sitten palauttelet ostoksiasi
takaisin. Puna nousee kasvoille, kun naapurin perfektionistiliikkuja katselee
nenän vartta pitkin epätoivoista räpistelyäsi ja kuuntelee selittelyäsi.
Liikkuja muuttuu varmasti
Liikunnan
virtualisoitumisen funktio on tällä hetkellä viihde. Sillä yritetään saada
liikunnasta hauskempaa niin motivoinnin kuin seurannankin osalta. Onko se sitä?
Erilaiset laitteet, sovellukset ja järjestelmät keskustelevat vaihtelevasti
keskenään ja monesti tietojen siirtäminen ja päivittäminen on tuskallista.
Yksikertainen pelaaminen on helpompaa, mutta miten pitkään se motivoi ja onko
se oikeasti tuloksellista tai voidaanko hyvällä omallatunnolla edes puhua
liikunnasta.
Maailma
muuttuu. Muuttuuko liikunta? Liikkuja on se, joka varmuudella muuttuu eniten,
suuntaan tai toiseen. Viekö liikunnan virtualisoituminen aikaa oikealta liikunnalta
vai helpottaako se liikkumista oikeasti?
Liikunnan virtualisoitumisesta
ja konsolipelaamisen integraatiosta on mahdollisuus ammentaa lisää ajatuksia
29.5.2012 Kuortaneen urheiluopistolla pidettävässä Tulevaisuusfoorumissa.
Lisätietoja http://frami.fi/liikuntapelialan-tulevaisuusfoorumi. Tervetuloa mukaan!
Ari Puro-Aho
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti