torstai 10. toukokuuta 2012

Liikunta meni virtuaaliksi



Kun katsoo peräpeiliin, liikunnan megatrendeiksi kasvoivat juoksu ja zumba. Mitä niiden jälkeen? Mitä seuraavaksi?
Liikunnasta tulee virtuaalista. Liikunta puskee kaikkien digitaalisten välineiden ja kanavien kautta jokaisen kuluttajan kotiin, työpaikalle ja taskuun. Halusit liikkua tai et, sinusta tulee virtuaaliliikunnan orja tai syntipukki, joka ei toteuta annettuja liikuntakäskyjä. Vauhtia muutokseen Suomessa tulevat antamaan isot kaupan keskusliikkeet.
Liikunnan virtualisoituminen on jo pitkällä. Pelikonsoleiden olemassaolon oikeutus monessa kotitaloudessa perustuu siihen, että ne sisältävät pelejä, jotka aiheuttavat fyysistä aktiivisuutta pelaajalle.
Kännykän kylkiäisenä on pelejä ja ohjelmistoja, jotka motivoivat liikuntaan tai antavat liikunnallista viihdettä vapaa-aikaan. Kuntosalilla sinulla on mahdollisuus osallistua virtuaaliohjaajan pakarajumppaan. Ohjaajan valitset luonnollisesti itse laajasta hahmovalikoimasta. Ensimmäiset sovellukset on olemassa myös robottien ohjaamista liikuntatuokioista.
Askelmittarin keräämä aktiivisuus siirtyy karttapohjaan ja voit seurata, miten liikut Välimeren rantaviivalla ja ihailla samalla maisemia. Sykemittarin tiedot jaetaan treenikavereiden kanssa webbipalvelussa. Facebookissa ihmettelet, miten kaverit ehtivät pyöräilemään tai salille joka päivä. Aamulla näet työpaikan virtuaaliakvaarioissa maha pystyssä kelluvan kalan. Se on sinun nimikkokalasi, joka viestittää olemuksellaan siitä, että olet liikkunut oman hyvinvointisi näkökulmasta riittämättömästi ja kalasi on kuollut, kuten pian sinäkin, jos et liiku tai muuta elämäntapatottumuksiasi.
Keskusliikkeet ottavat osansa
Olen ihmetellyt pitkään, missä liikuntabisneksestä ovat isot keskusliikkeet. Ennustan, että kaksi isoa kaupan keskusliikettä tulevat jakamaan siivun markkinoista lähitulevaisuudessa ja isolla ryminällä. Isoilla keskusliikkeillä on kassa kunnossa vallata iso osa kasvavista markkinoista.
Käsittääkseni ensimmäisiä kokeiluja ja pilotteja on ollut jo. Keskusliikkeet myyvät jo  liikuntavälineitä ja –varusteita. Miksipä eivät tuottaisi ja myisi hyvinvointi- tai liikuntapalveluja, myös virtuaaliliikuntaan. Samalla kun teet viikonloppuostoksia hypermarketista, ostat myös seuraavan viikon liikuntakerrat.
Toisaalta kauppaketjujen mukaan tuleminen on jopa aavistuksen pelottava ajatus. Höylätessäsi vihreää tai pallokorttia kassalla sanoo näennäisesti ystävällishenkinen kassavirkailija: ”Näitä oluita ja grillimakkaroita ei sitten tänään saakaan mukaan,  sillä kahden viime viikon liikuntamäärät ovat liian matalia. Seuraava ostomahdollisuus on, kun olet liikkunut 5000 kalorin edestä.” Siinä sitten palauttelet ostoksiasi takaisin. Puna nousee kasvoille, kun naapurin perfektionistiliikkuja katselee nenän vartta pitkin epätoivoista räpistelyäsi ja kuuntelee selittelyäsi.
Liikkuja muuttuu varmasti
Liikunnan virtualisoitumisen funktio on tällä hetkellä viihde. Sillä yritetään saada liikunnasta hauskempaa niin motivoinnin kuin seurannankin osalta. Onko se sitä? Erilaiset laitteet, sovellukset ja järjestelmät keskustelevat vaihtelevasti keskenään ja monesti tietojen siirtäminen ja päivittäminen on tuskallista. Yksikertainen pelaaminen on helpompaa, mutta miten pitkään se motivoi ja onko se oikeasti tuloksellista tai voidaanko hyvällä omallatunnolla edes puhua liikunnasta.
Maailma muuttuu. Muuttuuko liikunta? Liikkuja on se, joka varmuudella muuttuu eniten, suuntaan tai toiseen. Viekö liikunnan virtualisoituminen aikaa oikealta liikunnalta vai helpottaako se liikkumista oikeasti?
Liikunnan virtualisoitumisesta ja konsolipelaamisen integraatiosta on mahdollisuus ammentaa lisää ajatuksia 29.5.2012 Kuortaneen urheiluopistolla pidettävässä Tulevaisuusfoorumissa. Lisätietoja http://frami.fi/liikuntapelialan-tulevaisuusfoorumi. Tervetuloa mukaan!

Ari Puro-Aho

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti