keskiviikko 16. toukokuuta 2012

Käyttäjät mukana tuotekehityksessä?


Käyttäjälähtöisyys, käyttäjäkeskeisyys, käytettävyys, ihmiskeskeisyys, Design for All, käyttäjäkokemus, palvelumuotoilu… 

Siis mitä näillä kaikilla termeillä ajetaan takaa? Kaikki termit viittaavat käyttäjää huomioiviin ja osallistaviin suuntauksiin ja menetelmiin, joilla kaikilla on samankaltainen tavoite parhaan mahdollisen vuorovaikutuksen saavuttamiseksi käyttäjän, tuotteen ja tehtävän välille. Mutta miten yritykset voivat onnistua tässä käytännössä?

Kysymykseen ei varmasti kenelläkään ole yksiselitteistä ratkaisua ja välillä tuntuu, että jokaisella joka asiasta tietää (tai luulee tietävänsä) on oma vahva näkemyksensä.

Tämän kevään aikana asiaan on kuitenkin saatu hiukan selkoa ”Käyttäjäkeskeisen palvelu- ja tuotekehityksen koulutusohjelmassa”. Ohjelmassa on nimensä mukaisesti perehdytty käyttäjäkeskeisyyteen monista eri näkökulmista neljän koulutuspäivän aikana. Vielä viimeinen rutistus odottaa tuossa kuukauden päästä ja sitten homma on paketissa.

Koulutuspäivien aikana on opittu monia eri menetelmiä ja tapoja ottaa käyttäjät osaksi tuotekehitysprosessia, mutta jos muutama ydinajatus pitäisi opeista esittää, niin…
  • Tunnista käyttäjät, jotka rakastavat tuotteitasi yli kaiken ja vahvista tätä suhdetta olemalla heidän kanssaan tiiviissä vuorovaikutuksessa ja ottamalla heidät osaksi prosessejasi
  • Tunnista käyttäjät, jotka vihaavat ja torjuvat tuotteesi.  Selvitä miksi näin on tapahtunut ja pyri ratkaisemaan ongelma jos suinkin mahdollista.
  • Käyttäjän huomioimisen ja osallistamisen ei tarvitse olla ydinfysiikkaa. Yksinkertaisimmillaan voit hankkia käyttäjille kokemuksia tuotteestasi, kerätä arvioita ja palautetta, sekä työskennellä yhdessä tuotekehittäjien kanssa jotta tieto hyödynnetään tehokkaasti.
  • Et voi luottaa siihen, mitä käyttäjät sanovat tarvitsevansa. Keskity havaitsemiisi ongelmiin ja haasteisiin. Jo aikoinaan Henry Ford totesi, että jos hän olisi kysynyt asiakkailta, he olisivat halunneet nopeampia hevosia.

Käyttäjien huomioon ottaminen ja osallistaminen tuotekehitykseen ei missään nimessä ole helppoa, mutta ei siitä oikeasti kannata tehdä ydinfysiikkaa. Oma sitoutuminen on usein se suurin haaste.

Kannattaa myös muistaa, että nyt tehty työ on satsaus tulevaan ja hyödyt näkyvät vasta seuraavissa tuotesukupolvissa. Tämä kirjoitus on ehkä parasta lopettaa anonyymin ajattelijan mietteeseen:

”The joy of an early release lasts but a short time. The bitterness of an unusable system lasts for years.”

Ari Aarniovuori

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti