tiistai 31. tammikuuta 2012

Missä on suomalainen pihvi?


Liiketoiminta ei karahda ulkomailla kiville vaikka ojentaisi riisiastian väärällä kädellä, ei osaisi kumartaa ihan oikein, tai ei söisikään jokaista ruokalajia loppuun saakka. Kansainvälisten kumppanien ajatuksenjuoksua ei täydellisesti voi, eikä tarvitse hallita. Jotain kuitenkin. Takuuvarma tapa vesittää neuvottelut ja saada asiakkaan kiinnostus lopahtamaan, on pitää maakuntasarjan presentaatio kansainvälisissä kuvioissa.

Tuote-esittely, myyntipuhe tai yritysesittely – kaikkia voi kutsua businesspresentaatioksi. Meistä harvassa sattuu asumaan samassa henkilössä kirjailija, stand up -koomikko, liikemies ja tuotekehittäjä. Näitä kaikkia taitoja tarvitaan toimivan businesspresentaation tekemiseen. Ja juuri tuossa järjestyksessä. Ikävä kyllä usein normi-insinöörin taidot rajautuvat vain yhteen, useimmiten viimeksi mainittuun. Siinä sitten ollaankin sitten tosi hyviä, mutta se ei tahdo riittää.

Kaikkia neljää em. taitoa ei tarvita joka päivä busineksen pyörittämisessä, mutta osuvan presentaation valmistelu ja esittäminen vaatii noita joka ainoaa neljää pyörää

Onko mua varten?

Helposti perusinsinööri tuumaa, että hyvä tuote myy itse itsensä. Näinhän ei todellisuudessa tietenkään ole. Ei edes kotimaan markkinoilla. Se on löysä tekosyy, jolla vähätellään korvaamattomia myynti- ja markkinointitaitoja. 

Hyvä businesspuhe on hampurilaisateria, jossa on maistuva pihvi hyvien lisukkeiden kera. Ilman pihviä ei ateriaa kannata tarjoilla, ja ilman lisukkeita pelkkä pihvi ei ole mikään ateria. Vain lihapala.

Hyvän markkinointiesityksen tekeminen ei ole taikuutta eikä harvoille suotu luojan businessgastronian lahja. Hyvän markkinointipuheen tekeminen edellyttää vain halua, tietoa, kokeilua ja harjoitusta. Vähän niin kuin keittiössä yleensäkin. 

No miten temppu tehdään?

Lyhyesti: Aluksi vangitaan kuulija, ladataan jännitys, viedään kuulijaa jouhevasti, laukaistaan jännitys ja kerrotaan jatkotoimenpiteet. Siinä se. 

Hieman pidemmin:  kuulijaa muistutetaan, millä toimialalla nyt ollaan, miksi juuri tätä puhujaa kannattaa kuunnella, kuvataan alan keskeiset ongelmat, esitetään  oman firman ratkaisut. Ja sitten Bang! – mitä hyötyä asiakkaalle on juuri näistä ratkaisuista – miksi nämä ovat parempia kuin muut vaihtoehdot. Siinä on se pihvi.  Asiakkaan hyödyt ovat kaikkein tärkein osa esitystä. Se, onko firmamme johtava siinä tai tässä, tai ensimmäisenä keksinyt jotakin, ovat hyviä ominaisuuksia, mutta vain mausteita pihville. Ja lopuksi – aina on esitettävä konkreettinen jatkoehdotus.

Businesspuhetta ei tarvitse veistellä yksikseen mutu-pohjalta. Pyörää ei tarvitse keksiä itse, tarjolla on raikkaita ja mielenkiintoisia teoksia, joiden teemana ovat esitys, tehokkuus, kiinnostavuus ja myös suomikuva. Vaikkapa näistä voi lähteä liikkeelle:

- Garr Reynolds: esityksen suunnittelu – zen ja pelkistämisen taito
- Swallow&Khan-Panni: Make more sales with better presentations – The essential quide for Finns doing business abroad

- Richard Lewis: Finland, the cultural lone wolf

On olemassa hyviä rakenteita ja menetelmiä, joita noudattamalla onnistuu luoda businessdraamankaari. Tosin, ilman ainoankaan opuksen lukemistakin asiassa pääsee eteenpäin. On olemassa sparraajia, jotka tuntevat noiden sisällön ja osaavat kertoa.

Mitäs nyt?

Ne, joita kiinnostaa sujuvan, käsikirjoitetun ja askelmerkein varustetun myyntipuheen/presentaation (picthaus-puheen) laatiminen omasta liiketoiminnastaan, ovat tervetulleita Frami Oy:n yrityskehityspalveluiden asiakkaaksi. Yrityksen ei tarvitse sijaita Framissa. Sähköpostia allekirjoittaneelle, homma lähtee liikkeelle. Meidän tai jonkin kumppanimme kanssa.


Tapio Seppä-Lassila

Yrityskehityspäällikkö
tapio.seppa-lassila(at)frami.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti