maanantai 9. tammikuuta 2012

Markkinointia pikkurahalla: 6 edullista askelta menestykseen


Markkinoinnin aloittaminen on varsinkin meille suomalaisille insinööreille kivuliasta ja kallista. Uudenlaisella ajattelulla ja perinteisistä malleista luopumalla markkinointi on kuitenkin mahdollista saada tuottamaan tulosta, kun kilpailijasi vielä odottelee tarjousta mainostoimistosta.

Mainostoimistojakin toki tarvitaan, eikä kaikkea todellakaan kannata loputtomiin tehdä itse, mutta näillä ohjeilla aloittava yrittäjä pääse testaamaan alustavankin idean kantavuutta jo muutamalla satasella.

1. Teetä logo ja nettisivut edullisesti. Verkosta löytyy kymmeniä palveluita, joissa alan harrastajat tuottavat materiaalia parhaimmillaan muutamalla kymmenellä dollarilla. Hyvänä puolena on usein ennakkoluulottomuus ja vaihtoehtojen valtava määrä. Miltä tuntuisi saada sadalla dollarilla yli sata erilaista ehdotusta yrityksesi logoksi? http://www.hatchwise.com


2. Hanki erilainen ja uskottava käyntikortti. Tämänkin palvelun löydät verkosta halvalla. Suunnittele logoasi hyödyntäen mielellään vaikka erikoisen mallinen käyntikortti. Liika persoonallisuus ei kuitenkaan aina ole hyvästä, ja kannattaa muistaa legendaariset sanat: ”Look like any other large company”. Voit myös teettää tuotteesi markkinointiin pienoisesitteen käyntikortin muotoon. Hinnat alkaen joitakin senttejä kappaleelta. http://www.moo.com


3. Käynnistä hyvin kohdennettu Google-mainonta verkkosivujesi kävijämäärän nostamiseen. Tämä vaatii perehtymistä, mutta Googlella on hyvät ohjeet mainonnan tehokkaaseen toteuttamiseen. Tärkeintä on kohdentaminen ja asiakkaan näkökulmasta ajattelu. Budjetiksi voit määrittää esimerkiksi 3 euroa päivässä. http://www.adwords.google.com.


4. Hyödynnä ilmainen näkyvyys. Pyri saamaan asiantuntija-artikkeleita läpi alueen lehtiin. Jos liikeideasi on kiinnostava, toimittajatkin kiinnostuvat yrityksestäsi. Voit myös käydä jakamassa persoonallisia käyntikorttejasi asiakkaidesi suosimilla messuilla. Äläkä unohda Facebookia ja Twitteriä. Kaikki tämä onnistuu lähes ilmaiseksi.


5. Markkinoi kohdennetusti sähköpostilla, mutta muista hyvän maun rajat. Valitse kiinnostavimmat asiakkaat ja lähesty heitä sähköpostitse. Otsikoi viestisi lupaavasti ja pyri aktivoimaan asiakkaita toimintaan antamalla kunnon myyntilupaus. Ilmaisen Google Analytics –palvelun avulla voit myös tarkistaa, ketkä vierailivat sähköpostin saamisen jälkeen verkkosivuillasi. Ohjeita ja etiikkaa: http://www.asml.fi


6. Soita asiakkaillesi! Paraskaan markkinointi ei voita suoria kontakteja. Soita siis tunnistamillesi asiakkaille ja pyri sopimaan tapaamisia. Voit aloittaa vaikka verkkosivuillasi vierailleista yrityksistä. Laatu on tärkeää, mutta määrääkin tarvitaan. Aseta itsellesi esimerkiksi neljän myyntipuhelun päivätavoite. Vuodessa puheluita kertyy jo melkein tuhat, eikä muutaman satasen puhelinlasku ole kova hinta tällaisesta määrästä kontakteja.


Näiden vinkkien avulla pääset muutamassa viikossa jo pitkälle. Jos oman tiimin ja kavereiden taidot eivät riitä, niin osaavaa apua löytyy mainostoimistoista. Sissimarkkinoinnin keinot eivät suinkaan lopu tähän. Kerro ihmeessä parhaista kokemuksistasi kommentoimalla tekstiä.


Ville Orrenmaa





1 kommentti:

  1. Suuri post! Toinen vinkki on käyttää print peppermint kuin käyntikortin. Laatu on erinomainen ja tyylikäs, tulet rakastamaan sitä. Se on myös edullisempaa kuin MOO.

    VastaaPoista