torstai 2. toukokuuta 2013

Muista asiakaslähtöisyys tuotekehityksessä

Asiakasymmärryksen ja asiakasyhteyksien merkitys tuote- ja palvelukehityksessä on ensiarvoisen tärkeää.

Ensin on hyvä selvittää, keitä ovat oman yrityksesi asiakkaat. Mieti myös, keitä ovat oman yrityksesi koko arvoketjun osapuolet eli ne kumppanit ja sidosryhmät, joita tarvitset pystyäksesi tuottamaan tuotteita ja palveluita joita myyt. Entä ne kumppanit joita tarvitset, jotta asiakkaasi voi ostaa, käyttää ja saada hyötyä tuottamastasi tuotteesta tai palvelusta omassa toiminnassaan?

Mitä enemmän tiedät asiakkaistasi, sen parempi. Kun sinulla on ymmärrys asiakkaistasi, tiedät mikä heitä motivoi ja miten he toimivat. Mitkä ovat asiakkaan vaatimukset, tarpeet, odotukset ja toiveet? Entä mikä on asiakkaan saama hyöty ja miten tuotteesi tai palvelusi tuottaa lisäarvoa asiakkaalle? Miksi asiakas ostaa, mikä saa asiakkaan ostamaan?

Asiakasta voi ja tulee hyödyntää tuotekehityksessä. Asiakasarvo, tuotteen/palvelun käyttökelpoisuus ja uudet ratkaisut löytyvät, kun tekee yhteistyötä asiakkaan kanssa. Asiakas ei tosin vaadi kehitysharppauksia ja uusia innovaatioita, vaan ainoastaan tuoteparannuksia. Konekirjoittajakaan ei aikanaan olisi osannut vaatia näyttöä ja tulostinta pöydälleen työnsä helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi, vaan olisi pyytänyt vain parempaa kirjoituksen korjausmenetelmää.

Kun otat asiakkaan mukaan tuotekehitykseen, niin muista myös kuunnella häntä. Suunnittele tuotettasi/palveluasi yhdessä asiakkaan kanssa. Vinkki: Tee suunnittelu ja tuotekehitystyö asiakkaan kanssa laskutettavan työn ohessa. Tuotteesi käyttäjiltä saat palautetta, mitä et voi saada mistään muualta.

Myös menetettyjen asiakkaiden ja hävittyjen tarjousten avulla saa arvokasta tietoa omasta tuotteesta ja tarjouksesta. Mieti mitä voisit oppia menetetyistä asiakkaista ja hävityistä tarjouksista vain kysymällä asiakkailta mitä voisit tehdä seuraavalla kerralla paremmin tai eri tavalla.

Kun tieto asiakkaista – keitä ja millaisia he ovat – on selvillä, on hyvä miettiä myös keitä ovat kilpailijoiden asiakkaat ja miten heistä voisi tulla sinun asiakkaitasi tulevaisuudessa.

Matti Taini

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti