torstai 21. maaliskuuta 2013

Tauti, joka tarttuu!



Viraalimarkkinointi (word-of-mouth, WOM) on markkinointia, jossa kuluttajat osallistuvat omalla toiminnallaan ja omia henkilökohtaisia verkostojaan hyödyntäen yritysten tuotteiden markkinoimiseen esimerkiksi sosiaalisen median kautta.

Viraalimarkkinoinnin etuna verrattuna perinteiseen markkinointiin on toimenpiteiden nopeus, laajuus ja kustannustehokkuus. Toisaalta laajojen joukkojen liikkeisiin perustuvan viraalimarkkinoinnin onnistumista on hyvin vaikea ennustaa edeltä käsin. Parhaiten viraalimarkkinointi soveltuu tuotteille, jotka ovat selkeästi kilpailijoistaan erottuvia ja kuluttajien huomiota herättäviä.

Yksi innovatiivisimmista tavoista hyödyntää viraalimarkkinoinnin voimaa lienee nuoren liiketalouden opiskelijan, Alex Tewn, tapa rahoittaa opintonsa. Tämä nerokas kaveri perusti miljoonan pikselin laajuisen The Million Dollar Homepage -kotisivun, jolta hän myi sähköistä mainostilaa pääosin yrityksille ja yhteisöille hintaan taala per pikseli.

Tieto The Million Dollar Homapage -sivustosta levisi laajalti sosiaalisen median kautta ja uteliaat ihmiset seurasivat pikseleiden myyntiä (ja tietenkin myös Alexin taalojen karttumista) ympäri maailmaa. Viraalimarkkinointi näytti tässä tapauksessa tehonsa: Mainostilaa ostaneet yritykset kertovat tuotemyynnin lisääntyneen jopa 40-50 prosenttia ja jossakin brittiläisen yliopiston kampusalueella tallustelee tällä hetkellä varsin hyvin toimeentuleva opiskelija. http://www.milliondollarhomepage.com/

Henkilökohtainen suosikkini viraalimarkkinoinnin saralla on kuitenkin yhdysvaltalaisen Tom Dicksonin tapa markkinoida perustamansa yhtiön, Blendtecin, tuotteita. Tomin hurjat demonstraatiot tehosekoittimien ihmeellisessä maailmassa leviävät YouTuben kautta ja ovat keränneet jo yli 220 miljoonaa latausta. Ohessa maistiainen. Don’t try this at home! http://www.willitblend.com/videos/view/134


Marja Vainionpää

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti