keskiviikko 6. kesäkuuta 2012

Komia on tärkiä


Frami Oy on ollut alusta lähtien mukana Seinäjoen kaupunkiseudun Komia-yhteismarkkinoinnissa. Itse olen saanut osallistua markkinointiryhmän työskentelyyn. Tulokset alkavat näkyä. Alueemme tunnettuus on parantunut, vetovoima vahvistunut, positiivinen kumu kiirinyt. Työn suolana tuli pari viikkoa sitten palkintosija valtakunnallisessa kuntamarkkinoinnin Piiri-kilpailussa. 

Kaikki siis upeasti! Kyllä, vai onko?
 
Laaja alueellinen yhteistyö, ammattimaisesti hoidettu projektijohto ja valtakunnallinen näkyvyys ovat upeita juttuja. Hyvään fiilikseen ei saisi kuitenkaan tuudittautua. Nolointa, mitä voisimme nyt tehdä, olisi kiittää ja kumartaa ja todeta, että Komia on työnsä tehnyt, Komia saa mennä.

 
Kuntien ja yritysten päättäjiltä tarvitaan nyt rohkeaa ja pitkäjännitteistä sitoutumista Komia-jatkoon. Muutamassa vuodessa rakennettu vahva alueellinen imago valuu nopeasti vessanpöntöstä ilman jatkotyötä.

 
Eikä kilpailu osaajista ja asukkaista ainakaan laannu. Mitä isompi kaupunki, sitä enemmän panostusta. Pienemmätkin alueet ovat havahtuneet. Vaasa voitti Piiri-kilpailussa rekrytointikampanjoiden sarjan. Rannikko-kilpailijamme käyttää reilusti rahaa osaajien houkuttelemiseksi. 

 
Kaupungin markkinointipäällikkö Tuula Lahti on vieraillut monilla seuduilla Suomessa kertomassa Komia-työstä. Mallia omaan markkinointiinsa ottanevat niin Salo, Kuopio kuin Oulukin.

 
Komia-markkinointia kritisoidaan eniten Seinäjoki-keskeisyydestä. Mitä kauemmaksi Lakeuden Rististä huristetaan, sitä kovemmin kiirii kitinä ”mitäs me tästä hyödymme”. Niin kunnissa kuin yrityksissä.

 
Yhteismarkkinointi on nimensä mukaisesti yhteistä markkinointia. Se ei ole Seinäjoen markkinointia, ei Kauhavan eikä Frami Oy:n. Yhteismarkkinoinnissa kukaan ei saa yksin suoraan mitään, mutta kaikki hyötyvät alueen vahvistuvasta imagosta ja vetovoimasta.
Komia-yhteismarkkinointi seisoo tai kaatuu keskuskaupunki Seinäjoen tahtoon. Mitä selkeämmin ja päättäväisemmin Seinäjoki sitoutuu alueelliseen markkinointiin, sitä uskottavampaa ja houkuttelevampaa se on niin oman alueen väen silmissä kuin kaikkien kohderyhmien kannalta.

 
Komia-markkinoinnin jatkon turvaamiseksi meidän kaikkien on syytä kysyä itseltämme ”entä jos?”. Entä jos yhteismarkkinointi lopetetaan? Entä jos kaikki Seinäjoen kaupunkiseudun kilpailijat virittävät kampanjansa iskukuntoon ja me emme? Entä jos Seinäjoen vetovoima hiipuu eikä riitä kannattelemaan aluetaloutta?

 
Itse en uskalla vastata. Siksi liputankin Komian puolesta!

 
Sanna Männikkö





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti