Oletko joskus ihmetellyt, miksi imurin pitääkin olla niin
äänekäs? Tuntuisiko se tehokkaalta täysin hiljaisena? Entä oletko kiinnittänyt
huomiota eri merkkisten autojen ovien ääniin? Kuinka mersun ovesta tulee
tietynlainen ääni ja ladan ovesta omanlaisensa.
Sattumaako? Ei varmasti, vaan tarkkaan mietittyjä
yksityiskohtia käyttäjien kokemusten hallitsemiseksi.
Ihmiset ovat kaikkine aisteineen, odotuksineen ja tarpeineen
tuotteiden ja palveluiden käyttäjiä. Käyttöympäristö saattaa vaihdella,
puhumattakaan mielialoista ja tunteista. Silti käyttäjille tulisi tarjota
hallittu, kokonaisvaltainen elämys kattaen paitsi käyttöliittymän ja
käytettävyyden, myös muun muassa aiemmat kokemukset.
Eri kuuloiset, tuntuiset, hajuiset, makuiset ja näköiset
tuotteet viestittävät ihmiselle, millainen tuote tai palvelu on. Käyttäjän
kokemus alkaa jo pakkauksen käsittelystä ja avaamisesta jatkuen varsinaisen
tuotteen käyttöön ja ylläpitoon.
Käyttäjäkokemus muodostuukin monesta asiasta: tuotteen ulkoasusta,
muotoilusta, helppokäyttöisyydestä, laadusta ja tuotteen tai palvelun
vastaavuudesta käyttäjien tarpeisiin, ja niin edelleen, ja niin edelleen.
Hengästyttävää? Kyllä, mutta ei silti vaikeaa.
Kuinka päästä alkuun? Asettaudu käyttäjiesi kenkiin! Tee mielikuvaharjoitus,
miten käyttäjä kohtaa tuotteesi tai palvelusi, millaisessa ympäristössä hän
todennäköisesti käyttäisi tuotetta (kaikkea ei voi kuitenkaan ennakoida),
millaisia odotuksia hänellä kenties olisi, mitä hän arvostaa, jne. Siitä se
lähtee - käyttäjän kokemuksen suunnittelu!
Sanna Kankaanpää
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti