torstai 14. kesäkuuta 2012

Hyppy käyttäjän kenkiin kannattaa

Oletko joskus ihmetellyt, miksi imurin pitääkin olla niin äänekäs? Tuntuisiko se tehokkaalta täysin hiljaisena? Entä oletko kiinnittänyt huomiota eri merkkisten autojen ovien ääniin? Kuinka mersun ovesta tulee tietynlainen ääni ja ladan ovesta omanlaisensa. 

Sattumaako? Ei varmasti, vaan tarkkaan mietittyjä yksityiskohtia käyttäjien kokemusten hallitsemiseksi.

Ihmiset ovat kaikkine aisteineen, odotuksineen ja tarpeineen tuotteiden ja palveluiden käyttäjiä. Käyttöympäristö saattaa vaihdella, puhumattakaan mielialoista ja tunteista. Silti käyttäjille tulisi tarjota hallittu, kokonaisvaltainen elämys kattaen paitsi käyttöliittymän ja käytettävyyden, myös muun muassa aiemmat kokemukset.    

Eri kuuloiset, tuntuiset, hajuiset, makuiset ja näköiset tuotteet viestittävät ihmiselle, millainen tuote tai palvelu on. Käyttäjän kokemus alkaa jo pakkauksen käsittelystä ja avaamisesta jatkuen varsinaisen tuotteen käyttöön ja ylläpitoon.  

Käyttäjäkokemus muodostuukin monesta asiasta: tuotteen ulkoasusta, muotoilusta, helppokäyttöisyydestä, laadusta ja tuotteen tai palvelun vastaavuudesta käyttäjien tarpeisiin, ja niin edelleen, ja niin edelleen. Hengästyttävää? Kyllä, mutta ei silti vaikeaa.

Kuinka päästä alkuun? Asettaudu käyttäjiesi kenkiin! Tee mielikuvaharjoitus, miten käyttäjä kohtaa tuotteesi tai palvelusi, millaisessa ympäristössä hän todennäköisesti käyttäisi tuotetta (kaikkea ei voi kuitenkaan ennakoida), millaisia odotuksia hänellä kenties olisi, mitä hän arvostaa, jne. Siitä se lähtee - käyttäjän kokemuksen suunnittelu!

Sanna Kankaanpää

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti