tiistai 19. kesäkuuta 2012

Just crowdfund it!

Liikeidean kaupallistaminen on harvoin ilmaista. Melko aikaisessa vaiheessa yrittäjä joutuu hankkimaan rahoitusta tuotekehitykseen tai tuotteen markkinoille saamiseen, eikä tämä ole aina helppoa. 
Pankkirahoituksen tai julkisten tukien saaminen voi osoittautua hyvinkin hankalaksi, jos idea uudesta tuotteesta on vasta yrittäjän korvien välissä. Omien taskujen lisäksi rahaa on perinteisesti haalittu kasaan ystäviltä ja sukulaisilta, mutta tämäkään ei aina riitä.

Crowdfunding, eli rahoituksen joukkoistaminen pyrkii tarjoamaan ratkaisun juuri tähän ongelmaan. 

iPhonen kuorista ateistin kenkiin

Yhdysvalloissa crowdfunding on muodostunut todelliseksi vaihtoehdoksi erityisesti Kickstarter-sivuston ansiosta (www.kickstarter.com). Sivustolla on jatkuvasti esillä valtava määrä rahoitusta hakevia ideoita. 

Skaala on laaja, ja rahoittajaksi voi ryhtyä esimerkiksi iPhonen kuorille, ateisteille suunnitelluille kengille tai uudelle dokumenttielokuvalle. Palkkioksi rahoittaja saa usein hyvän mielen lisäksi ideaan liittyviä oheistuotteita, tai ennakkotilauksen uudesta tuotteesta.

Tyypillisesti rahoitusta haetaan joitakin tuhansia dollareita, ja rahoitus toteutuu vasta tavoitteeksi asetetun summan ylittyessä. Mukaan pääsee halvimmillaan dollarin sijoituksella. Parhaimmillaan Kickstarterin projektit ovat ylittäneet rahoitustavoitteensa moninkertaisesti ja keränneet yli 10 miljoonaa dollaria silkkaa käteistä. Melko hyvä starttiraha siis. 

Bisnesenkeliksi kaksikymppisellä 

Ammattimaisemman crowdfundingin ensiaskelia ottaa suomalainen Invesdor (www.invesdor.com).

Invesdorissa sijoittaja saa vastineeksi ihan oikeita yrityksen osakkeita ja pääsee mukaan yrityksen kehittämiseen. Bisnesenkeliksi pääsee tässä palvelussa alimmillaan 20 eurolla. 

Rikastumaan kymppisijoittamisella ei välttämättä vielä pääse, mutta kyllä tämän pitäisi sijoittamisen mielenkiintoisuudessa ohittaa ainakin Nokian kurssilaskun seuraamisen.

Joukkorahoittamisen parhaana puolena on myös idean testaaminen jo alkuvaiheessa oikeilla asiakkailla. Tylsät ideat eivät kiinnosta sijoittajia, ja näin ollen rahaakaan ei kerry. Jos ideassa kuitenkin on potkua, saatat yllättyä iloisesti.

Crowdfunding ei tule ratkaisemaan kaikkien yritysten kaikkia rahoitusongelmia, mutta sopivassa tapauksessa kokeilemalla voi päästä jo pitkälle. Jos tuotteesi on helposti ymmärrettävä, siihen on helppo ihastua, sille on todellista tarvetta ja osaat vielä esitellä sen, niin crowdfunding on kokeilemisen arvoinen rahoituskanava.

Ville Orrenmaa
projektipäällikkö

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti