keskiviikko 22. elokuuta 2012

Brändittömyydestä, kahvittelusta, kuolemasta ja kavereiden FB-kommentit


Olympialaiset imaisivat hapen liikuntakeskustelun ympäriltä. Liikunnasta ei ole tainnut juuri kukaan tavallinen tallaaja puhua sitten Olympiatulen sammumisen. Muutama kovan luokan penkkiurheilija on saattanut pari sanaa mainita pesä- tai jalkapallosta, mutta intohimoista keskustelua se ei ole enää herättänyt.  

Nytkin taustalla tv:stä tulee Mestareiden liigaa, mutta eivätpä sen ennakkotunnelmat tai avauskokoonpanot puhuttaneet työpaikan kahvipöydässä. Tuskin puhuttavat huomennakaan. Suurimmat kahvin läikähdykset ja tunteiden kuohunnat tiistaina herätti Seinäjoen uusi kirjasto. Rakennus onkin upea luomus ja kaikki kiitokset ja kunnia rahoittajalle (siis veronmaksajille), rakennuttajalle, arkkitehdille ja rakentajille.  

Kansakunta arvosteli liikuntakulttuurin puhki olympialaisten aikana, yhden näkökulman perusteella. Huippu-urheilua oli, jälleen kerran, helppo arvostella, kun mitalisade ei ollut riittävää.  

Todellisuudessa valtaosa arvostelijoista, niin aikuisista kuin lapsista, on fyysisesti niin huonossa kunnossa, että ei ole pelkoa kasvavista eläkekustannuksista. Kuolema tulee parantamaan kansataloutta nopeammin, kuin moni luulee. Sohvalta huutelu on helppoa, kun itse ei jaksa kävellä edes lähikauppaan. Kannattaisi edes miettiä sitä omaa liikuntaa, sekin parantaisi monessa tapauksessa omaa fyysistä kuntoa.  

Suomi-liikunta bränditöntä  

Suomalaista liikunta-alaa vaivaa brändittömyys. Moni mieltää liikunnan huippu-urheilun kautta. Olympialiike, ja huippu-urheilu sitä kautta, onkin kieltämättä yksi arvostetuimmista liikunta-alan brändeistä, mutta en huuda nyt huippu-urheilun perään. Huippu-urheilu on taloudellisesti vain murto-osa koko toimialan liikevaihdosta ja isosta busineksestä.

Eurooppalaisten tilastojen mukaan mm. fitnessteollisuus on liikevaihdoltaan moninkertainen esimerkiksi ammattilaisjalkapalloon verrattuna. Moni meistä tietää, että jalkapallossa pyörii aivan valtavat rahat, jo pelkästään pelaajapalkoissa. Aika harva tulee ajatelleeksi, että kuntokeskusalalla virtaavat isommat rahat. Miksi? Kuntokeskuksia on Euroopassa enemmän kuin ammattilaisjalkapallojoukkueita. ”Pienistä” puroista kasvaa iso virta.

Myönnettäköön, että Suomessa on muutamia liikunta-alan kovia brändejä, mutta ei niitä liikaa ole. Meillä on hienoja alan markkinajohtajia, isoja osaajia ja upeita uusia innovaatioita, joista voi kasvaa isoja tulevaisuuden nokioita ja paperitehtaita.

Liikunta-ala on yhteiskunnallisesti kiinnostava, mutta monissa virallisissa puheissa liikunta on yhteiskunnallista helposti puhuttavaa hyminää, mikä antaa alalle hyväksyntää, mutta monesti ei juuri muuta. Liikunta-ala on melko nuori ja kehittyvä toimiala, mikä on voimakkaalla kasvu-uralla.

Liikuntaa vaivaa kehittyvän toimialan keskeneräisyys, ja ison yleisön mielestä liikunta-ala on edelleen verkkarikavereiden puuhastelua.

Kuortaneella uusia avauksia

Liikunta-alan brändittömyyden kimppuun isketään 19.-20.9. tämän vuoden Liikuntayrittäjäpäivillä. Tilaisuus kokoaa liikunta-alan toimijoita Kuortaneelle jakamaan ideoita, oppimaan yrittäjiltä ja heräämään alan ulkopuolisten osaajien sanomaan - Miltä liikunta-ala näyttää?

Seminaariosuudessa ovat puhujina mm. yrittäjä ja brändääjä Lisa Sounio, fitness-valmentaja ja yrittäjä Jutta Gustafsberg, tutkija Jarmo Nieminen, kauppatieteiden lisensiaatti Panu Moilanen, kehitysjohtaja Riku Aalto, kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo sekä europarlamentaarikko Hannu Takkula. Jos kiinnostuit, tule herättelemään ajatuksia http://www.testinglab.fi/liikuntayrittajapaiva2012/

Sitten vielä ne kavereiden FB-kommentit, kun kysyin vinkkiä ajankohtaiseen blogiaiheeseen. Lieneekö myöhäinen ajankohta tai kaverittomuus, mutta kommentteja ehti tulla viisi. Yksi kommentoija veti tekstin pois kesken kaiken tai sitten meikä sössi jotain. Tässä kommentit ja vastaukseni kommentteihin:


Pingispallo! XD
Aihe tuli melkein käsiteltyä olympia-teeman alla. Moniko muuten seurasi lajia? Jäi väliin minullakin. Itse olen joskus 90-luvun alussa seurannut Göteborgissa MM-loppuottelun jännittävän loppuratkaisun. Älkää edes kysykö miksi. XD:tä en käytä, olen kuivilla LOL

Kirjoita mustikoista ja kännyköistä :-)
Meinasinkin kirjoittaa. Se oli aika lähellä. Epätietoisille lukijoille kerrottakoon, että perhepiirissä oli omaehtoinen yrittäjäkasvatusprojekti, minkä tulonlähteenä olivat mustikat ja lopputuloksena uusi kännykkä. Asiaan saatetaan palata vielä joskus tulevaisuudessa otsikoihin. Projekti on sen verran vielä kesken, että yrittäjän alku lähestyy asiakkaitaan vielä joulun alla joulukortilla. Nyt pitäisi vielä itselle saada mustikkaa.

Kirjoita naistenlehtien huhtikuun numeroista ”Bikinikuntoon kesäksi!”
Vinkki tuli harmittavan myöhään. Otsikon olisi voinut vaihtaa ”Syyskauden värikäs startti ja kesäkiloista eroon”. Sisällön olisi voinut kopioida suoraan huhtikuun numerosta.

Kirjoita urheilusta, kuinka siitä on vaikea saada bisness, joka palvelisi urheilua ja tekijöitä.
Veti hetkeksi hiljaiseksi. Tässä olisi aihetta seuraavan blogivuoron koko sisällöksi. Toimiikohan malli Suomessa missään täydellisesti, että se oikeasti palvelisi kaikkia osapuolia? Jos löytyy, se pääsee Liikuntayrittäjäpäivä 2013 case-osioon.


Ari Puro-Aho

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti