maanantai 26. elokuuta 2013

Kokeilemalla kehittäminen on tapa suunnitella


Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – vai onko? Harmillisesti iso osa suunnitelmista ei nimittäin koskaan toteudu. Suunniteltaessa kun paljastuu aina lisää mahdollisia riskejä ja sudenkuoppia, joiden välttelemiseksi täytyy taas suunnitella vähän lisää. Ja aina kun suunnittelee riittävän pitkään, riski siihen, ettei tee mitään, kasvaa.

Nopean kehittämisen ideologiassa lähtökohtina toimivat kokeilu ja nopeus. Tyypillistä tälle on idean vieminen käytäntöön alustavassa muodossa tai pienimuotoisena. Tällöin havaintoja ja tietoa asiakkaiden ja käyttäjien tarpeista sekä käyttäytymisestä saadaan nopeasti. Näiden perusteella ideaa voidaan edelleen kehittää eteenpäin.

Kokeilemalla kehittäminen ei siis ole suunnittelun hylkäämistä, vaan uusi tapa suunnitella. Menestyvä liiketoiminta perustuukin yhä useammin tähän; uusien asiakas- ja loppukäyttäjäryhmien ja asiakastarpeiden tunnistamiseen sekä nopeaan ratkaisujen kehittämiseen – kokeilemalla.

Nopeassa kehittämisessä ideoita kerätään sekä asiakkailta että henkilöstöltä. Asiakasrajapinnasta saatavan tiedon hyödyntäminen ja kytkeminen yrityksen strategiaan tai liiketoimintamalliin on nopean kehittämisen kannalta keskeistä. Haasteita liittyy myös asiakastyötä ja kehitystyötä tekevän henkilöstön vuorovaikutuksen rakentamiseen ja hyödyntämiseen. Miten henkilöstön innovatiivisuutta voisi rohkaista, kanavoida ja hyödyntää? Millä menetelmillä ja työkaluilla asiakaslähtöistä ja työntekijälähtöistä innovaatiotoimintaa voidaan tukea? 


Kokeilevan kehittämisen merkitys lisääntyy. Aiheesta lisää ”Miksi joku on aina edellä?” –seminaarissa Framissa keskiviikkona 28.8.13. Luvassa on innostavia puheenvuoroja ja käytännön esimerkkejä. Tervetuloa kuulemaan lisää!

Kiinnostuneille myös vinkkinä kokeilemalla kehittämisen opas (vol 1) osoitteessa www.innovaatioverkosto.fi


Hannemari Niemi
Kehittämispäällikkö, Frami Oy

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti